Hoe je je nooit meer ergert aan het irritante gedrag van je ex.

‘Hij tindert er op los, hoe kan ik dat stoppen? Ik herken hem echt niet meer. Volgens de kinderen zit hij de hele avond te swipen. Zo irritant. Wat een kinderachtig gedrag. Ik denk dat hij in een midlife crisis zit. Ik maak me zorgen, want het is slecht voor de kinderen om hun vader zo te zien.’

Het is natuurlijk heel verdrietig als iemand die je al 20 jaar kent, verandert in iemand die je niet meer herkent. Als de ander ineens dingen doet waarvan je nooit had verwacht dat hij of zij dat zou doen. Zeker als dat dingen zijn die jij zelf nooit zou doen of waar je de noodzaak ervan niet inziet.

Deuk in zelfvertrouwen

Het is helemaal niet zo raar dat jij of je ex door de scheiding een deuk in het zelfvertrouwen oplopen. Dat is heel menselijk en overkomt de besten. Iedereen die gescheiden is, zal beamen dat een scheidingsperiode niet de meest zelfverzekerde fase van zijn of haar leven was.

Als je gevoel van eigenwaarde aangetast is, ben je we eerder geneigd om je rotgevoel weg te drukken en te vluchten in hard werken, Netflixen, daten, alcohol, sigaretten en seks. Dan kan de aandacht op dating apps heel fijn zijn en wellicht wel de bevestiging geven dat je toch nog aantrekkelijk en leuk genoeg bent.

Zijn we stiekem allemaal niet op zoek naar aandacht en erkenning van anderen? Zeker in mindere tijden? Laten we eerlijk zijn. We hebben allemaal wel eens zo’n periode gehad dat aandacht van het andere geslacht nodig is voor de bevestiging en de erkenning. Of het helpt? Ja, natuurlijk. Maar alleen voor de korte termijn. Want hoe je het ook wendt of keert: dat akelige gevoel komt toch vroeg of laat weer om de hoek kijken. En dan heb je weer de keuze: ervoor vluchten of het rotgevoel gaan voelen en er mee aan de slag gaan, bijvoorbeeld met een coach.

Verandering is mogelijk

Herken jij dat je zorgen maakt over je ex? Dat je enorm negatief denkt over het gedrag over je ex? Wellicht vind je dat je ex zich kinderachtig gedraagt? Of vind je dat je ex geen verantwoordelijkheid neemt als ouder? Ik begrijp dat het lastig is voor je is om dit te moeten aanzien en dat je je zorgen maakt over het welzijn van je kinderen. De vraag is tot waar jouw invloed reikt. Je vergist je, als je denkt dat jij het gedrag van je ex kunt beïnvloeden door je ermee te bemoeien. Dat gaat je, behalve ruzie, niets opleveren. Er tegenin gaan kan zelfs het alleen maar verergeren. Denk maar eens terug aan je eigen jeugd. Hoe meer je iets niet mocht van je ouders of je school leraren, des te meer je het juist ging doen omdat het steeds interessanter werd, toch?

Er zijn 3 dingen die je wel kunt doen als je je stoort aan het gedrag van je ex.

1. Laat het oordelen achterwege en denk of doe niets

Je hoeft namelijk niet altijd van alles wat je ex doet iets te vinden. Oordelen over een ander is altijd negatief en is in de meeste gevallen helemaal niet nodig. Als het geen noodsituatie is, hoef je niet te handelen of te oordelen over je ex. Je ex heeft het recht om zijn of haar leven in te richten, samen met jullie kinderen. Dat dat anders is dan jij het doet zal ongetwijfeld waar zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat iemand een slecht ouder is. Het is niet aan jou om je hier nog mee te bemoeien, want jullie zijn uit elkaar.  Laat je ex zijn wie hij of zij is dit maakt jouw leven stukken relaxter, gelukkiger en eenvoudiger!

En als je een goede communicatie en omgang met je ex wil, raad ik je aan om positiever over de ander te gaan denken, want dat gaat je helpen in jullie relatie als ouders. Vind je dat moeilijk: laat het me weten, want ik help je graag dit te veranderen.

2. Je bent niet je gedachten, dus laat ze ook weer weggaan

Jouw gedachten over je ex zijn helaas vaak niet positief. Wanneer je (te) veel waarde hecht aan jouw gedachten over de ander, ga je ze geloven en hiernaar handelen. En dat heeft weinig zin, want wij kunnen de ander niet veranderen, we kunnen alleen onszelf veranderen.

Wist je trouwens dat er duizenden gedachten per dag voorbijkomen in jouw hoofd? Fijn als je ze niet allemaal hoeft te geloven, want dat kan heel veel onrust veroorzaken.

Wil je hier mee aan de slag? Probeer dan eens of je een paar keer per dag als toeschouwer naar gedachten die in je opkomen kan kijken zonder dat je er iets van hoeft te vinden. Als je dit een tijdje oefent zal je gaan merken dat gedachten langskomen en vanzelf ook weer weggaan uit je hoofd, als een wolk die door de lucht drijft. Je hebt gedachten maar je bént dus niet jouw gedachten.

Wil je hier mee aan de slag, download dan hier  de gratis kennismaking met Mindfulness

3. Focus op je eigen leven en laat de ander los

Na een scheiding is het echt wel even wennen om de ander los te laten en je eigen leven te gaan leiden. Je bent vaak jaren samen geweest en dan kan het lastig zijn om je niet meer te bemoeien met de ander. Zeker als je samen kinderen hebt en nog zoekende bent naar hoe je samen een goede ouder-relatie krijgt ondanks dat jullie geen partners meer zijn.

Probeer te leven in het NU. Het NU waarin jullie uit elkaar zijn en ieder een eigen leven probeert op te bouwen. Waarom dat zo belangrijk is? Omdat we vaak in het verleden blijven hangen of  over de toekomst nadenken. Dat kan je veel stress en spanning geven. En al dat piekeren over het verleden en de toekomst maakt dat je niet helemaal erbij bent in het NU. Ik heb heel wat mooie momenten van mijn kinderen gemist door al dat piekeren wat ik na mijn scheiding in 2008 deed. Zo zonde want die momenten komen nooit meer terug.

Natuurlijk is het fijn om plannen te maken voor je toekomst. Probeer dat realistisch te doen door niet te ver vooruit te plannen. Maak je plan ook concreet in plan-acties die je moet doen om jouw doel te behalen. Geen grote stappen, maar iedere dag een klein stapje zetten is voldoende. Richt je aandacht vooral op jezelf en vraag jezelf regelmatig af hoe het met je gaat. Bijvoorbeeld door jezelf iedere dag de vraag te stellen: hoe voel ik me vandaag? Geef een cijfer op de schaal van 0 tot 10. (waarbij 0 zeer slecht is en 10 geweldig).  

Merk je dat je het gedrag van je ex je bezig blijft houden?

Blijf je negatief denken over je ex en de eventuele nieuwe partner?

Ben je nog veel bezig met wat hij of zij doet?

Bel me voor een eerste gratis gesprek en dan kijken we samen naar jouw situatie. Na mijn coaching sta je voluit in je nieuwe leven en kun je weer genieten alleen en samen met je kinderen.

Tot snel, Yvonne

Life & Scheidingscoach

06-53414166

 

Meer lezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

css.php