Hoe denken je gelukkig maakt na een scheiding

Inge vertelt me: “Ik slaap slecht omdat ik zo lig te piekeren en ik kan na 5.00 uur echt niet meer slapen. Ik kan maar niet stoppen met denken. Ik draai voor mijn gevoel steeds hetzelfde riedeltje af in mijn hoofd. Ik wil rust aan mijn hoofd, maar hoe doe ik dat?”

Verslaafd aan denken

Wat Inge is overkomen, gebeurt velen van ons. Je verwacht wellicht dat je verslaafd bent aan chocolade, sigaretten of sporten, maar de grootste verslaving blijkt denken te zijn. Daar zijn we ons vaak helemaal niet van bewust. Maar wist je dat we allemaal elke dag heel veel gedachten hebben? 

Op zich is dat geen schokkend nieuws. Het wordt pas een probleem als die gedachten vast gaan zitten in je hoofd en je als het ware je gedachten wórdt. Je neemt je gedachten aan als feiten en zo bepalen je gedachten direct je reactie. 

Negatief denken is makkelijk

Stel: je hebt negatieve gedachten over je ex-partner en je moet je kinderen bij hem of haar brengen. Die negatieve gedachten bepalen je gedrag en je mindset tijdens het overdrachtsmoment. Dat kan niet anders dan spanning en stress opleveren voor jou, maar ook voor je kinderen en je ex-partner. Confronterend, juist omdat je het goed wilt doen voor je kinderen.  

Ook ik liet me hierdoor 11 jaar geleden leiden. Totdat ik me ging afvragen of mijn gedachten echt “waar” waren. Tot op de dag van vandaag probeer ik dat nog steeds te doen als ik negatieve gedachten over mezelf of over een ander heb. Pas als ik zeker weet dat ze “waar” zijn, mogen mijn gedachten feiten worden in mijn hoofd. 

Dat kun jij ook leren, door simpelweg te onderzoeken of je (concreet) bewijs hebt dat de gedachte waar is. Dat klinkt misschien kinderachtig, maar zonder bewijsmateriaal is een gedachte dus geen feit en blijft het slechts een gedachte. 

Chaos in je hoofd

Gedachten kunnen je heel veel onrust en chaos in je hoofd bezorgen. Want als je hoofd vol zit, heb je minder ruimte over voor andere dingen. Dus ben je er vaak niet helemaal bij. De term ‘niet helemaal in het nu zijn’ komt daar vandaan. Dat wil, volgens mij, zeggen dat je er fysiek bent maar wel afgeleid bent door al je gedachten. Dat herken ik als geen ander want net na mijn scheiding heb ik best wel dingen van mijn kinderen gemist door de chaos aan gedachten in mijn hoofd.

Negatieve gedachten over je ex, je toekomst, je financiële situatie en geluk spelen een grote rol na de scheiding. Voor je het weet zit je verstrikt in je eigen gedachten en lijkt het alsof er een slechte film aan je voorbij trekt, waarin jij de hoofdrol blijkt te spelen. Een scheiding staat niet voor niets in de top 3 van stressveroorzakers, dus heel menselijk dat je stress hebt en veel nadenkt of piekert. Maar ’s nachts wil je dat zeker niet en ben je geneigd de negatieve gedachten weg te duwen. Helaas blijkt die methode meestal niet succesvol, want je slaapt steeds slechter. Juist als je negatieve gedachten wilt vermijden, geef je ze extra aandacht. Het is een cliché maar wel waar: alles wat je aandacht geeft, groeit. 

Het overdenken stoppen

Er is helaas niet één standaardoplossing die voor iedereen werkt. Ik raad je aan om in ieder geval stoppen met ertegen vechten, want dat blijkt voor niemand succesvol te zijn. Je kunt je gedachten niet wegstoppen of wegdrukken. Misschien tijdelijk door wat afleiding te zoeken in sport, chocola, Netflixen of seks, maar uiteindelijk komen de gedachten en de onrust vanzelf weer terug. Pas als je je daar bewust van bent, kun je gaan ervaren wat jou wel gaat helpen. Ik deel graag een methode die mij heeft geholpen na mijn scheiding.

De helikopter

Een helikopter kan ergens boven blijven zweven. 

Probeer zelf eens als een helikopter boven je gedachten die voorbij komen in je hoofd te hangen. Je registreert de gedachten als ze opkomen en je kijkt er van een afstandje naar zonder er iets mee te willen doen. Sommige gedachten zullen vanzelf weer weg gaan als jij niets doet of denkt over die gedachten. 

Merk ook op of er gedachten zijn die niet weggaan maar wel blijven hangen. Stel jezelf dan de vraag: helpt deze gedachte me met het loslaten van mijn ex, om mijn nieuwe leven op te bouwen of een goede co-ouder te zijn? Als het antwoord “nee” is, laat dan je gedachte voor wat het is. Je hoeft er dan niets aan te veranderen of van te vinden. Die gedachte zal vanzelf weer verdwijnen uit je hoofd.

Als je je laat verleiden door toch stiekem te oordelen over je gedachte, stap je in de valkuil. Door te oordelen of er iets van te vinden geef je de gedachte toch weer meer waarde dan je had gewild. En aandacht doet groeien, weet je nog? 

Merk je op dat je dit hebt gedaan probeer dan niet boos op jezelf te worden want dat versterkt de stress en onrust alleen maar meer. Laat het voor wat het is en herhaal de oefening: dus probeer de gedachte geen aandacht te geven. Dit is echt oefenen, dus verwacht niet dat je dit in een paar dagen onder de knie hebt. En onthoud dat je iedere dag opnieuw mag beginnen.

Meer gratis video oefeningen om minder te denken?

Ben je benieuwd naar meer oefeningen? Download hier gelijk mijn gratis ‘Mindful in je gezin’ videoreeks, waardoor je een week lang iedere dag een nieuwe simpele oefening in je mailbox ontvangt. De oefeningen zijn ook leuk om te doen met je kinderen. Veel plezier!

Wil je echt aan de slag met jezelf en weer gelukkig worden in 7 stappen? Ga aan de slag met met mijn online training: Jezelf voor elkaar na je scheiding. Klik hier voor meer informatie: Jezelf voor elkaar bij je scheiding

groetjes,

Yvonne
Life en scheidingscoach

 

Meer lezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

css.php