De quarantaine spagaat met je kinderen doorkomen

 De quarantaine spagaat wie herkent hem niet na de eerste week quarantaine? Het zijn onzekere tijden. Niemand wil ziek worden, onnodig de zorg belasten of een ander besmetten, dus houd je je aan de regels en blijf je zo veel mogelijk binnen.  

Je probeert te werken en tegelijkertijd je kinderen aan hun schoolwerk te krijgen. De rest van de tijd ben je het animatieteam thuis. Het is keihard ploeteren om alle ballen in de lucht te houden de komende 2 weken. Natuurlijk maak je je zorgen. Dat doen we allemaal.  

Door welke bril kijk jij naar je quarantaine spagaat?

Welke bril heb jij op als jij afgelopen week naar de wereld kijkt? De donkere bril, waardoor je vooral nog angst ziet nu in tijden van crisis? Of kijk je door de roze bril, waardoor je kalm blijft en zeker weet dat het goed komt als jij en je omgeving zich aan de regels houden? Of wisselen periodes van angst en kalmte elkaar continu af? 

Het voelt als stilte voor de storm bij mezelf als ik het nieuws kijk. Ik heb mezelf op een nieuws rantsoen gezet om de kalmte te bewaren, want ik blijf me verbazen hoe mensen niet lijken te begrijpen dat de maatregelen voor hun eigen en de gezondheid van anderen nodig zijn. 

 Je hebt geen invloed op veel dingen die gebeuren in jouw leven, maar je hebt veel invloed op de manier hoe je ermee omgaat. 

Het is heel simpel eigenlijk. Je hebt geen invloed op veel dingen die gebeuren in jouw leven, maar je hebt veel invloed op de manier hoe je ermee omgaat. Hoe je ergens mee omgaat is weer afhankelijk van welke bril je op dat moment op zet. Paniek heeft mij nog nooit goed geholpen. Kalmte bewaren en de situatie serieus nemen en te besluiten daarin te luisteren naar experts wel.  

Het roze brillengehalte trainen in deze quarantaine weken met je kinderen

Het goede nieuws is dat iedereen het roze brillengehalte kan trainen. Verander je perspectief van kijken. Zet af en toe bewust die roze bril op naast het opvolgen van alle maatregelen. Juist nu in deze quarantaine weken. Zie het als een experiment. Alleen door er bewust tijd en energie in te investeren en te oefenen ga jij meer kalmte en rust voelen in deze onzekere tijden. 

 Je kunt je roze brillengehalte trainen juist nu in deze quarantaine weken

Het helpt mij om negatieve gedachten op te schrijven en gelijk de neutrale (of nog beter de positieve) variant ervan ernaast te formuleren. Plak eventueel een memoblaadje als geheugensteuntje op de spiegel in je badkamer of op de koelkast en lees het iedere ochtend hardop voor in de komende weken.

Een paar voorbeelden ter illustratie van wat ik bedoel:

Ik ben niet perfect als thuisleraar voor mijn kinderen  – Ik ben goed genoeg als thuisleraar voor mijn kinderen.

Ik kan me niet concentreren op mijn werk nu de kinderen thuis – Ik kan leren om me een paar uur te concentreren op mijn werk nu mijn kinderen thuis zijn. 

Ik ben geen goede moeder/vader – Ik ben leuk genoeg als moeder/vader.

Niemand zegt ook dat je perfect hoeft te zijn in deze tijd. Goed is goed genoeg, ook na deze crisis is dat iets om vast te houden. Wie blijft er over als je nu perfectionisme loslaat? 

Vraag jezelf ook af wat je hebt geleerd van een eerdere crisissituatie. Zo leerde ik dat ik veel sterker was dan ik vooraf dacht. 

Ik denk graag met je mee hoe jij zelf meer kalmte en rust gaat krijgen en het een beetje gezellig houdt thuis in de quarantaine weken.  Er is volgens mij geen beter alternatief beschikbaar dan aanvaarden dat we samen hierdoor heen kunnen komen en dat paniek en angst ons niet verder helpen. 

 

Mijn korte en vrolijke mindfulness oefeningen die je ook heel goed samen met je kinderen kunt doen tijdens deze quarantaine staan nu openbaar op YouTube zodat jij en je kinderen kunnen oefenen met Mindfulness.   

 

Meer lezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

css.php

Vergeet je gratis preview van het boek niet!

You have Successfully Subscribed!