vakantie

Wat helpt als kinderen met je ex op vakantie zijn. 5 tips

Vakantie zou voor iedereen iets om echt naar uit te kijken moeten zijn. Toch is dat niet altijd zo. Het kan aanvoelen als overleven als kinderen met je ex op vakantie zijn. Voor gescheiden ouders zijn vakanties heel vaak moeilijke weken, zeker als je je kinderen langere tijd niet ziet. Ik deel graag met je wat helpt als kinderen met je ex op vakantie zijn.

Hoe kijk jij naar de zomervakantie?

Zie jij er tegenop?
Of
Kijk je ernaar uit?

Kinderen missen als ze op vakantie zijn met je ex

Ik hoorde het weer vaak de afgelopen weken in mijn (online) coachpraktijk. Dat we er vaak tegenop zien, ook al gunnen we onszelf ook een paar weken me-time. Je kinderen lang moeten missen als ze op zomervakantie zijn met de andere ouder is gewoon lastig. De zomervakantie is wel een verhaal apart, is mijn ervaring. Ik vond dat destijds moeilijk en bungelde tussen het tijdelijk loslaten van mijn moederrol en mogen genieten van tijd voor mezelf om mijn batterij weer op te laden. Het went nooit helemaal om je kinderen lang niet te zien, maar de pijn slijt naarmate de tijd voorbij strijkt als je durft met het leven mee te veranderen. 

Uit het boek: Nieuwe start na je scheiding (H2)

Ik heb een paar jaar na mijn scheiding een modus gevonden die werkt voor mij. Als de zomervakantie er weer aankomt en mijn kinderen drie weken bij hun vader zijn, is het volgende nog steeds mijn routine:

De eerste week heb ik tijd voor mensen die ik graag wil zien en geniet ik van veel me-time, naast werken en even niet hoeven zorgen (en niet iedere dag iets nieuws bedenken om op tafel te zetten). Of ik ga zelf een weekje weg of een cursus doen. Aan het einde van week twee heb ik alles wel gedaan wat ik graag wilde doen. Dan begint de worsteling met mezelf. 

Een leidinggevende zei ooit tegen me dat ze aan me kon aflezen dat deze derde vakantieweek de slechtste week van het jaar voor mij was. Heel confronterend vond ik dat toen ze dat tegen me zei, ondanks haar medeleven, want ik deed zo mijn best om die ploetermoeder niet te laten zien op mijn werk. Dat lukte dus niet en als jij denkt dat jij dat wel kan, stop daar mee want het leven is geen toneelspel. Ze had zo gelijk. Je bent ook maar een mens en je mag tekortschieten, al voelt dat soms heel belabberd. 

Thuiskomen na een werkdag in een stil huis met lege slaapkamers is gewoon akelig als dat drie weken lang is. Iedere dag werd ik dan een beetje somberder. Mindere dagen werden echte rotdagen omdat het ongemak, het gedoe en het gemis steeds een beetje groter wordt. Mijn draaglast was kennelijk niet groot genoeg. Hulptroepen hielpen ook niet echt meer, al is afleiding altijd fijn. Ik ploeterde me door deze week heen door de dagen te tellen tot ik ze fysiek weer vast kon houden. Inmiddels heb ik ook een nieuwe partner die ik kan vasthouden en kan ik genieten van deze vrije weken.

Vroeger toen ze klein waren liep de thuiskomst van mijn meiden nog wel eens uit in een grote oncontroleerbare huilbui als ik dan de voordeur opendeed na drie weken. Dan mocht ik ze daarna uitleggen dat je ook kunt huilen van geluk en dat mama niet verdrietig maar héél blij was. Inmiddels zijn het bijna volwassen meiden, hebben ze mobiele telefoons en is er tijdens vakanties regelmatig contact waardoor hun afwezigheid ook minder drukt op mijn gemoedsrust. Dus geef je kinderen, in overleg met de andere ouder, en telefoon of laat ze regelmatig contact zoeken met de andere ouder met jouw telefoon. Voor kinderen is het ook moeilijk om de andere ouder langere tijd niet te zien. 

Meer lezen uit het boek Nieuwe start na je scheiding? Klik hier

5 tips die helpen als je kinderen met je ex op vakantie zijn

Je kinderen lang niet zien gaat nooit wennen, maar je kunt wel leren er beter mee om te gaan.

HOE? 

  • Door lief te zijn voor jezelf in deze lastige weken.
  • Je kinderen een leuke vakantie met de andere ouder te gunnen.
  • Jezelf ook wat te gunnen en daar ook echt de tijd voor te nemen.

Ik heb een paar tips voor je die mij en andere gescheiden ouders hebben geholpen om tijd voor jezelf te hebben en er echt van te kunnen genieten.

1. Praat erover met anderen want je bent niet de enige met dit gevoel (echt niet, al voelt dat wel zo)

2. Beweeg of ga sporten, ook als je liever in je bed of op de bank blijft liggen.

3. Spreek af met mensen die je lang niet hebt gezien, want je hebt nu wel tijd.

4. Ga die cursus doen die je altijd al wilde doen (alles kun je nu online doen)

5. Geef jezelf iets leuks cadeau: dat boek van je favoriete schrijver, dagje sauna, weekendje weg of dagje strand.
  

 

Meer lezen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

css.php

Vergeet je gratis preview van het boek niet!

You have Successfully Subscribed!