Inloggen 'Mijn Account'

Zoek hier
Recente berichten
Categorieën
Archieven
Scheiden en kinderen

 

Scheiden en dan? 3 tips

Als ik haar spreek op het strand is deze moeder van 3 jonge kinderen net gescheiden. Ze oogt vermoeid, maar is ook strijdlustig als ze zegt: “Ik wist niet dat het zo zwaar zou zijn om de helft van de zorg voor mijn kinderen te hebben en er 4 dagen bij te werken. Mijn bloeddruk is te hoog, maar ik wil niet aan de medicijnen. Weet jij een oplossing?”  

Scheiden en kinderen

Je leeft jaren samen en dan ineens moet je een nieuw evenwicht zien te vinden zonder die ander. Scheiden is loodzwaar (zeker als je kinderen hebt) en staat niet voor niets in de top 3 van stressveroorzakers. Want ineens sta je overal alleen voor: je moet er zijn voor je kinderen, tegelijkertijd blijven functioneren op je werk én ruimte voor jezelf zien te maken om je scheiding te verwerken. En dan heb ik het nog niet eens over de praktische workload van spullen verdelen, verhuizen, kinderkamers inrichten en schema’s voor de sportspullen en schoolvakanties van de kinderen maken. Dat is niet alleen een behoorlijke workload, maar ook nog eens een zwaar emotioneel proces. Het is dus heel menselijk dat het wel even duurt voordat alles weer een beetje op de rit staat en je een nieuw evenwicht gaat vinden. Gun jezelf tijd en ruimte om dat te ontdekken. Natuurlijk krijg je de belangrijkste sleutels die voor mij en een heleboel andere gescheiden ouders hebben geholpen om weer balans en rust te vinden na je scheiding.

Iedere dag Me-time na je echtscheiding

Ik hoor vaak van vrouwen dat ze graag meer tijd voor zichzelf zouden willen hebben, maar dat het ze niet lukt die tijd te vinden. Wat een geneuzel! Het is een keuze en je kunt er ook zelf voor kiezen om jezelf bovenaan je to-do lijstje te zetten. Want hoe kan jij nou een goede ouder én succesvol in je werk zijn als je jezelf steeds onderaan dat lijstje laat bungelen? Goed voor jezelf zorgen is enorm belangrijk. Zorg er dus voor dat je je batterij ook weer oplaadt. Anders ben je straks ineens ziek of overspannen en wie zorgt er dan voor je kinderen? Vanaf nu dus geen excuses meer en iedere dag een mini-break voor jezelf inbouwen. Start nu, vandaag, met jouw Me-time! Al is het maar 5 minuten per dag. Dus maak die kop thee voor jezelf en geniet van jouw moment terwijl je door het raam naar buiten kijkt en een paar bewuste ademhalingen maakt. Hoe voelt je lichaam aan? Gun jezelf dat moment ook echt en bouw het langzaam op. Als je het maar vaak genoeg herhaalt, wordt het vanzelf een dagelijks ritueel.

Mijn dagelijkse ritueel is iedere dag minimaal een half uur in stilte met de hond wandelen op het strand of in het bos. Dat kun je ook doen in je lunchpauze (en het kan zelfs zonder hond ;)). Wandelen geeft je letterlijk meer zuurstof en werkt ontspannend. En een bijkomend voordeel als je beetje stevig doorwandelt, is dat je dat half uur beweging per dag ook gelijk gehad. Dus wat let je? Ga wandelen.

Speciaal voor drukke moeders, maar ik heb inmiddels gehoord dat het ook werkt ook voor drukke vaders, een week lang simpele en praktische oefeningen om met die Me-time te oefenen. Download deze videotips “Mindful in je gezin” nu en je kunt direct aan de slag.

Durf imperfect te zijn als gescheiden ouder

Ik weet dat het veel is als je alles alleen moet doen én een drukke baan hebt. Dus doe jezelf een lol en geniet wat meer van het leven in plaats van altijd maar bezig te zijn de perfecte vrouw uit te hangen. Besluit vandaag dat je stopt met ‘miss Perfect’ te willen zijn. Je hoeft jezelf echt niet mooier, beter of leuker voor te doen dan je echt bent. Waarom zou je zo streng zijn voor jezelf? Alsof je het nog niet zwaar genoeg hebt zo direct na je scheiding.  Dat perfectionistische gedoe is rete vermoeiend. Sta jezelf toe dat je op tijd naar huis gaat uit je werk of gewoon een fout mag maken, en je zult zien dat de wereld niet vergaat. Laat die berg was ’s avonds nog een dag liggen en ga heerlijk met dat spannende boek in een warm bad liggen. Accepteer dat je huis niet altijd spik en span is. Een huis is om in te leven en het hoeft geen museum te zijn. En waarom zou je überhaupt iedere dag willen stofzuigen als je geen hond hebt?

Hulp bij scheiding

Veel vrouwen denken dat ze alles wel alleen kunnen. Of erger nog: denken dat ze alles alleen moeten doen omdat ze anders zwak zijn. Herkenbaar?

Bied jij ook eerder hulp aan dan dat je hulp vraagt?

Ben je stiekem een echte Ja-knikker?

Zeg je altijd maar ja als iemand je iets vraagt, ook als je eigenlijk nee bedoelt?

Ben jij zo’n moeder op school die altijd gevraagd wordt terwijl er nog 25 andere moeders zijn die nooit iets doen.

Ik snap wel dat ze jou vragen want dan weten ze zeker dat het gebeurt en dat het bovendien goed en gedegen gaat. Super voor die anderen natuurlijk maar hoe lief ben je dan voor jezelf? Je hebt al (te)veel op je bord en je smijt er zelf nog even wat extra ballast bij…

Wat zou er gebeuren als je het omdraait? Als je zelf hulp gaat vragen. Aan vriendinnen, bij je huisarts, op je werk. Ook jij hoeft het niet allemaal alleen te doen. Ik weet zeker dat anderen je graag helpen. Maar je moet wel leren er om te vragen. Dat is niet makkelijk en vergt enige oefening. Iets wat ik als geen ander weet. Probeer het eens te zien als een wederdienst voor al jouw eerdere ‘JA’s’. Misschien dat dat al helpt om te wennen aan hulp te vragen.

Wil je direct aan de slag met hoe je nooit meer ‘ja’ zegt als je eigenlijk ‘nee’ bedoelt downloadt dan mijn gratis toolkit hier.

Scheidingscoach is geen luxe

Iedereen die al een scheiding achter de rug heeft, zal je aanraden om je te laten coachen tijdens dit zwaar emotionele proces van loslaten, verdriet & boosheid, opnieuw beginnen en de communicatie met je ex. Niemand zegt dat je het alleen moet doen.

Coaching bij een scheiding is eerder noodzaak dan luxe. Ook om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor jouw aandeel in de scheiding en hiervan te leren. Ik help je graag op weg door praktische en persoonlijke coaching waarbij ik je tevens leer hoe je simpel mindfulness kunt toepassen in jouw dagelijks leven. Zodat jij naast dat nieuwe evenwicht ook meer ook meer rust en ontspanning krijgt in deze hectische periode. Maak een afspraak voor gratis strategiegesprek en laat je gegevens hier achter. 

Groetjes Yvonne

PS: Super trouwens als je deze tips doorstuurt naar iemand in jouw omgeving die in scheiding ligt of net gescheiden is. Wat voor jou een kleine moeite is, kan voor die ander een super waardevol cadeau zijn. Dank je wel voor het doorsturen!

Meer lezen?

Wil jij de eerste 60 pagina's van mijn boek 'Nieuwe start na je scheiding' lezen zodat jij nu gelijk kunt starten met je nieuwe leven?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
Jezelf Voor Elkaar draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches