Inloggen 'Mijn Account'

Zoek hier
Recente berichten
Categorieën
Archieven

Voorbij de zelfkritiek machine

“Je ziet het pas als je het door hebt” zei Johan Cruyff. Mijn benen worden week en ik voel mijn buik protesteren – ik word misselijk. Ik probeer diep naar mijn buik adem te halen en voel dat mijn gedachten met me aan de haal willen gaan. Een ezel stoot zich geen 2e keer aan dezelfde steen, toch? Waarom doe ik dat dan wel? Au deze doet pijn! Mijn hart ligt in duizend stukjes en het voelt alsof er net een bulldozer over me heen is gereden. Ik zag deze echt niet aankomen. Met veel moed had ik mijn angsten overwonnen en alle muurtjes afgebroken in de afgelopen jaren. Er was nu dus niets om me achter te verschuilen. Dit valt rauw op mijn dak. Mijn interne criticus begint te schreeuwen tegen me: “Zie je nou wel dat je niet leuk genoeg bent? Iedereen gaat altijd bij je weg”. Pfff dat zijn echt de opbeurende woorden die ik nu nodig heb. Waar is mijn innerlijke mentor als je hem nodig hebt? Hoe snoer ik mijn innerlijke criticus in zo’n stresssituatie de mond? Ik heb behoefte aan kracht en steun in plaats van de meedogenloze zelfkritiek machine die ik blijf horen.

Het luisterend oor komt van een vriendin en een zus. Ik durf mijn verdriet aan de buitenwereld te laten zien zonder dat ik me schaam voor mijn oncontroleerbare huilbuien. Ze horen bij de storm die nu door mijn leven raast waarvan ik me realiseer dat ook die een keer gaat liggen. De regie over je leven weer terugnemen adviseert mijn innerlijke mentor me maar voor nu eerst lief zijn voor jezelf. Want dat is wat jij nu nodig hebt.

De realiteit is dat het leven niet altijd is zoals we het graag zouden willen zien of hebben. We maken allemaal fouten en maken ook minder prettige dingen mee. Wist je dat wij allemaal weleens het gevoel hebben niet goed genoeg te zijn of er niet bij te horen? Je bent echt niet de enige. Hoe kun jij het beste voor jezelf zorgen? Sta hier eens bij stil en maak je eigen lijstje van dingen die goed voor jou zijn.

Ter inspiratie deel ik 5 tips van mijn innerlijke mentor bij lastige situaties in mijn leven:

  • Vraag een goede, zorgzame vriend naar je verhaal te luisteren zonder gelijk met een oplossing te komen.
  • Doe iets aardig voor jezelf en schrijf je kwaliteiten op. En wees niet te zuinig je hebt er zeker tien!
  • Verzorg je lijf extra goed nu; neem dat warme bad, eet gezond, kijk uit met alcohol en geef je lichaam rust door op tijd naar bed te gaan.
  • Maak ruimte voor je gevoelens en druk ze niet weg maar laat ze komen zonder erover te oordelen. Je bent niet je gevoelens, je hebt ze. Ook niet prettige gevoelens gaan voorbij.
  • Maak regelmatig een lunchwandeling want hiervan is bewezen dat het positieve effecten heeft op stress, angst en veel piekeren. Je hoeft dus niet gelijk aan de meditatie of mindfulness om jezelf te ontstressen!

Als je vastloopt in een romantische of zakelijke relatie, dan kan het lastig zijn om daar op eigen kracht weer uit te komen en de regie over je leven terug te pakken. Herkenbaar? Neem contact met me op voor gratis persoonlijk adviesgesprek waarin we samen kijken waar jij naartoe wil en wat de eerste stap is die je nu kunt zetten.

groetjes Yvonne

Meer lezen?

3 tips daten na je scheiding

Wanneer ben je klaar voor daten na je scheiding? 3 tips

Scheiden is ook een nieuw begin. Wellicht wil je zaken heel anders aanpakken in je nieuwe leven. Een andere woonomgeving, meer doen wat jij leuk vindt en een nieuwe liefdespartner krijgen die goed bij jou en jouw nieuwe leven past. Je gaat weer gaat daten of gericht op zoek gaat naar die fijne nieuwe liefde. 

Wil jij de eerste 60 pagina's van mijn boek 'Nieuwe start na je scheiding' lezen zodat jij nu gelijk kunt starten met je nieuwe leven?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Scroll naar top
Jezelf Voor Elkaar draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches